روتین مراقبت از پوست کمتر از 30 سال

در استفاده از محصولات حاوی رتینوئید محتاط باشید

 اکثر  بانوان جوان به مقوله مراقبت از پوست خود اهمیت می‌دهند و تحت تاثیر تبلیغات افراد مشهور و سلبریتی‌ها، به استفاده از محصولات پوستی ضدپیری و جوانساز روی می‌آورند.

ممکن است شما یک خانم جوان زیر سی سال باشید و در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های مختلف با آگهی‌هایی مواجه شوید که برای مثال مدعی می‌شوند "قبل از سی سالگی با پیری پوست مقابله کنید" و یا " استفاده از محصولات پوستی جوانساز را قبل از سی سالگی شروع کنید". دقت کنید! در استفاده از محصولات جوانساز با درصد بالایی از مواد ضد چروک، نه تنها به جوانسازی پوست کمک نمی‌کنید بلکه به مقاومت طبیعی پوست جوان خود آسیب می زنید.

متخصصان پوست به خانم‌های جوان هشدار می‌دهند که اشتباهات رایج در استفاده از محصولات پوستی را کنار بگذارند تا روند تسریع پیری پوست را متوقف کنند. مراقبت از پوست در میان بانوان محبوبیت زیادی دارد اما استفاده از روش‌های صحیح اهمیت بیشتری دارد. با گسترش استفاده از شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های مختلف، همه ما همواره با حجم وسیعی از تبلیغات محصولات مراقبت از پوست مواجه می‌شویم که مدعی "معجزه" جوانسازی  پوست  و جلوگیری از پیری هستند. جوانان و نوجوانان بیش از دیگر سنین تحت تاثیر تبلیغات قرار می‌گیرند.


انجمن متخصصین پوست انگلیس به والدین هشدار داد، دختران نوجوان تحت تاثیر تبلیغات اینفلوئنسرها در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و به سمت استفاده از محصولاتی کشیده می‌شوند که حوای مواد مناسب برای روتین پوستی بالای 40 سال است. حجم بالای استفاده از  محصولات پوستی جوانساز برای سنین جوان تاثیر نامناسب خواهد گذاشت. 

روزنامه انگلیسی دیلی میل نیز بعد از مصاحبه با متخصصان پوست، طی گزارشی به دختران نوجوان و بانوان زیر 30 سال هشدار داد از محصولات مراقبت از پوست ضد پیری و جوانساز قوی استفاده نکنند. دلیل این هشدار، تاثیر معکوس این محصولات پوستی برای پوست‌های جوان است. محتویات قوی این محصولات به پوست جوان آسیب رسانده و در واقع روند پیری پوست را سریع‌تر می‌کند. استفاده از ماده رتینوئید در محصولات پوستی جوانساز برای مراقبت پوست، تاثیر منفی بر پوست‌های جوان می‌گذارد. در واقع مانعی که به صورت طبیعی روی پوست وجود دارد، با استفاده از جوانسازهای قوی آُیب می‌بیند. رتینوئیدها در محصولات پوستی جواسنساز از جمله امولیسیون ضد چروک استفاده می‌شود که بازار وسیعی دارد.

گاهی بانوان جوان تحت تاثیر اینفلوئنسرهای زیبایی قرار می‌گیرند که درباره استفاده از این نوع محصولات پوستی اغراق می‌کنند. گرچه استفاده از محصولات حاوی رتینوئید فوایدی دارد ولی به دلیل تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی دیده می‌شود کودکان با سنین پایین از محصولات پوستی استفاده می‌کنند.


روتین پوستی کودکان بین 8 تا 12 سال

به گفته متخصصان، پوست در سنین بین 8 تا 12 سال لطیف و نازکتر است و در مقایسه با پوست افراد بالغ حساس‌تر است. استفاده از یک پاک کننده ملایم و استفاده از مرطوب‌کننده ملایم در کنار مصرف روزانه ضد آفتاب مخصوص این سنین کافی است. در محصولات پوستی برای افراد در این بازه سنی نیازی به استفاده از مواد فعال و معطر نیست.

روتین پوستی نوجوانان 13 تا 19 سال

پوست این افراد کمی مقاوم‌تر است و استفاده از مرطوب‌کننده و پاک‌کننده ملایم در کنار ضد آفتاب سبک برایشان کافی  است. البته بسیاری از نوجوانان با آکنه مواجه هستند بنابراین پاک کننده‌ها باید شامل موادی همچون آلفاهیدروکسی اسید برای مقابله با آکنه باشند. در صورتی که نوجوانان با مشکل جدی آکنه مواجه هستند باید حتما با پزشک مشورت کنند.

روتین پوستی اوایل دهه  20

اگر روتین پوستی خاصی را در دوران نوجوانی نداشتید اکنون زمان شروع یک روتین پوستی است اما نیازی به انجام کارهای پیچیده‌ای نیست.

اگر به صورت منظر از سرم پوستی شامل ویتامین ث یا نیاسینامید، پاک کننده، مرطوب‌کننده و ضدآفتاب استفاده می‌کنید، برای شما کافی است.


روتین پوستی در دهه 30 تا 40 سالگی

روتین پوستی بعد از سی سالگی در میان بانوان مهم‌تر می‌شود. در این دهه سلول‌های پوستی به کُندی جایگزین می‌شوند و خشکی پوست رفته افزایش پیدا کرده و علائم خستگی در پوست دیده می‌شود. در نتیجه چروک‌های پوستی آرام آرام نمایان می‌شوند.

در روتین پوستی بعد از سی سالگی، استفاده از محصولات پوستی حاوی رتینول (از مشتقات قوی ویتامین ث) بسیار مناسب است. یک روتین پوستی عادی در این دوران می‌تواند شامل استفاده از سرم، پاک‌کننده، مرطوب‌کننده و ضدآفتاب باشد. بعد از غروب آفتاب می‌توانید از محصولات پوستی شامل رتینول و کرم چشم نیز استفاده کنید.

روتین پوستی بالای 40 سال

مراقبت از پوست بالای چهل سال بویژه در میان بانوان از اهمیت بالاتری برخوردار است. در بازه سنی پیش از یائسگی و نزدیک شدن به یائسگی، پوست کم کم خشک می‌شود. در این سنین روتین پوستی دهه 30 را ادامه دهید ولی مطمئن باشید که از محصولات آبرسان بیشتری استفاده می‌کنید.

برای داشتن روتین پوستی در سنین چهل سالگی و بالاتر، بهتر است یک متخصص پوست و مو یا حتی یک پزشک عمومی محصولات مراقبت از پوست قوی با رتینوئید بیشتر برایتان تجویز کند تا از آسیب خشکی بیش از حد جلوگیری کند و مانع از چین و چروک بر روی پوست شود.

 بنابراین، اگر در سنین زیر سی سال هستید و به  دنبال اصول علمی مراقبت از پوست هستید، حتما به توصیه متخصصان پیروی کنید و تحت تاثیر حجم تبلیغات قرار نگیرید. حتما به محتویات محصولات مراقبت از پوست دقت کنید تا بهترین  روتین پوستی را داشته باشید. 

پایان/


زهرا کریمی 25 آوریل 2024
این پست را به اشتراک بگذارید
برچسب ها
بایگانی
ورود to leave a comment
ورزش برای بانوان: ورزش در خانه با دمبل