آب کل بدن (TBW)

 60 درصد بدن انسان حاوی آب است  . این پارامتر مقدار کل آب در بدن است که به صورت درصدی از وزن کل بدن بیان میشود  آب است . 

چرا  TBW مهم است ؟

تقریبا تمام سلولهای بدن داری آب هستند .وزن کل بدن شما می تواند 45 تا 65 درصد آب باشد. آب بدن چندین نقش حیاتی را ایفا می کند،

1- این یک ماده مغذی کلیدی برای سلول های بدن شما است.

2- برای حفظ دمای بدن شما ضروری است.

3- برای دفع ادرار بسیار مهم است.

4- بخشی از مایعی است که از مغز و ستون فقرات شما محافظت می کند.

5- در بارداری ضروری است.

مقدار نرمال مرجع برای   TBW  چیست ؟

میزان آب درون بدن شما تحت تاثیر سن، جنس و سطح تناسب اندام شماست. وقتی به دنیا می آییم، تقریبا 80 درصد بدن ما آب است . زمانی که به اولین  سال تولد خود می رسیم، این مقدار به حدود 65 درصد کاهش می یابد.توده بدون چربی بدن آب بدن را بسیار بیشتر از چربی بدن حمل می کند. یک مرد بالغ حدود 60 درصد آب در مقایسه با یک زن بالغ که حدود 55 درصد آب است. اگر از نظر بدنی فعال هستید، این تعداد بسته به توده لاغر بدن شما افزایش می یابد. آب در دو بخش اصلی بدن ذخیره می شود:

1- مایع داخل سلولی

مایع درون سلولی 2/3 آب کل بدن را پوشش می دهد.

2- مایع خارج سلولی

مایع خارج از سلول ها (که در بین رگ های خونی و سلول ها، بین سلول ها و در پلاسمای خون یافت می شود) 1/3  TBW باقی مانده را پوشش می دهد. یک معیار بهتر برای سطح آب سالم بدن نسبت آب خارج سلولی شما به کل آب 

بدن شما است 


سن بین 12 تا 18

سن بین 19 تا 50

سن بالاتر از 50

مرد

average: 59

range: 52% – 66%

average: 59%

range: 43% – 73%

average: 56%

range: 47% – 67%

زن

average: 56%

range: 49% – 63%

average: 50%

range: 41% – 60%

average: 47%

range: 39% – 57%




چه چیزی می تواند باعث تغییر TBW شود؟

ECW بیش از حد می تواند نشان دهنده خطرات سلامتی باشد که رایج ترین آنها در زیر ذکر شده است:
  • التهاب - 

در طول التهاب، بدن جریان خون اضافی را به ناحیه آسیب دیده ارسال می کند.این باعث افزایش آب خارج سلولی در یک منطقه خاص می شود. التهاب مزمن (یا مداوم) با تورم طولانی مدت مشخص می شود. التهاب مزمن می تواند منجر به بیماری های جدی شود، به ویژه در موارد نارسایی کلیوی، سرطان و بیماری قلبی، اگر اجازه داده شود در طول زمان ادامه یابد.

  • بیماری کلیوی (نارسایی کلیه).

زمانی که رژیم غذایی شما حاوی سدیم بیش از آن چیزی باشد که کلیه‌ها قادر به تصفیه آن هستند، که در افرادی که کلیه‌های نارسا دارند رخ می‌دهد، سطح آب خارج سلولی افزایش می‌یابد. در برخی موارد، این افزایش آب خارج سلولی باعث تورم می شود، وضعیتی که به عنوان ادما شناخته می شود.

  • سطوح توده چربی ناسالم (چاقی)

افراد چاق با داشتن چربی بیش از حد بدن مشخص می شوند که در کنار سایر عوارض، منجر به قطع آب بدن به دلیل ECW اضافی می شود.این ECW اضافی باعث ایجاد استرس در بدن می شود که بر اندام های داخلی تأثیر می گذارد، که می تواند چاقی را تشدید کند و یک اثر چرخه ای خطرناک ایجاد کند. از سوی دیگر، کم آبی یکی از دلایل اصلی کاهش TBW است. مشکلات مزمن سلامتی، مانند دیابت، به دلیل افزایش ادرار، احتمال کم آبی بدن شما را افزایش می دهد. حتی ابتلا به سرماخوردگی می‌تواند باعث شود که به اندازه معمول کمتر بخورید و بنوشید و در معرض خطر کم‌آبی بدن قرار بگیرید.

خطر مصرف آب کمتر/ اضافی چیست؟

کم آبی بدن کمبود آب کل بدن است. خطرات کم آبی می تواند جدی باشد، مانند:

  • عفونت های دستگاه ادراری، سنگ کلیه و بیماری های مرتبط؛

  • تشنج ناشی از عدم تعادل سدیم، پتاسیم و سایر الکترولیت ها؛

  • افت ناگهانی فشار خون، منجر به غش و افتادن یا شوک هیپوولمیک (یک وضعیت بالقوه تهدید کننده 

زندگی ناشی از سطوح غیر طبیعی اکسیژن پایین در بدن) می شود.

  • صدمات ناشی از گرما، که با گرفتگی عضلات شروع می شود، اما به طور بالقوه منجر به گرمازدگی می شود.روش دیگر، اگرچه غیرعادی است، اما نوشیدن بیش از حد آب ، که می تواند منجر به مسمومیت با آب شود، وضعیتی که در آن سطوح سدیم، پتاسیم و سایر الکترولیت ها رقیق می شوند.اگر سطح سدیم خیلی پایین بیاید، نتیجه هیپوناترمی است که می تواند منجر به چندین مشکل بالقوه جدی سلامتی شود. برخی از شرایط پزشکی می توانند شما را در برابر مسمومیت با آب آسیب پذیرتر کنند، زیرا باعث حبس مایعات در بدن می شوند.بنابراین حتی نوشیدن مقدار معمولی آب ممکن است سطح شما را بیش از حد بالا ببرد. این شرایط شامل نارسایی قلبی، بیماری کلیوی، دیابت و غیره است.

آب کل بدن (TBW)
علی عبداللهی 14 اکتبر 2023
این پست را به اشتراک بگذارید
برچسب ها
بایگانی
ورود to leave a comment
مفاهیم و تعریف سلامتی و تندرستی
تندرستی یا سلامت عبارت است از تامین رفاه کامل جسمی و روانی و اجتماعی انسان. بنا بر تعریف سازمان بهداشت جهانی، تندرستی تنها فقدان بیماری یا نواقص دیگر در بدن نیست بلکه « نداشتن هیچ‌گونه مشکل روانی، اجتماعی، اقتصادی و سلامت جسمانی برای هر فرد جامعه است.