رژیم غذایی میکروبیوم چیست و چه جنبه‌های مثبتی دارد؟


جمعیت قابل توجهی از مردم پیش از سال نو به دنبال رژیم‌های غذایی مناسب و رسیدن به وزن دلخواه خود در واپسین روزهای سال هستند. رسیدن به وزن مناسب و تناسب اندام، برای سلامتی جسمانی افراد حائز اهمیت است. انجمن رژیم‌های غذایی انگلستان طی یک گزارش، رایج‌ترین رژیم‌های غذایی سال 2023 میلادی را منتشر کرده و توضیحاتی پیرامون عملکرد، مزایا و معایب هریک از این رژیم‌های غذایی ارائه کرده است.
یکی از رژیم‌های غذایی رایج در سال 2023، رژیم غذایی میکروبیوم است که بر پایه تجزیه و درهم شکستن باکتری‌های روده و استفاده از دانش مرتبط با باکتری‌های مفید روده به افراد کمک می‌کند. آخرین تحقیقات درباره باکتری‌های مفید روده این امکان را به همه ما می‌دهد تا رژیم غذایی مناسب برای داشتن تناسب اندام و سلامتی مثبت و سیستم ایمنی قوی‌تر داشته باشیم. انبوه باکتری‌های مفید درون روده در کنار قارچ‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها، میکروبیوم روده ما را تشکیل می‌دهند. اهمیت نقش حیاتی روده در سیستم ایمنی، سلامتی و داشتن وزن مناسب تا حدی است که برخی دانشمندان این عضو از بدن ما را مغز دوم نامیده‌اند.
مطالعه‌ای بر روی 200 هزار نفر داوطلب در انگلستان انجام گرفته که بعضی از آنها چربی خون و برخی دیگر قند خون داشتند. طی این مطالعه متخصصان مشخص کردند چه غذاهایی با گلوکز خون سازگار و کدام غذاها کاهنده چربی خون هستند. اما مهم‌تر از آن، متخصصان تغذیه به این نتیجه دست یافتند که کدام غذاها برای باکتری‌های روده مناسب هستند و به سلامتی روده و در نتیجه به سلامتی کلی بدن کمک می‌کنند. 



به گفته کارشناسان تغذیه، وزن افراد ارتباط مستقیمی با سلامتی روده دارد و رژیم‌های غذایی که بر پایه میکروبیوم روده طراحی شده‌اند، به کاهش وزن و تناسب اندام کمک به‌سزایی می‌کنند. متاسفانه زندگی و رژیم‌های غذایی مدرن با روده ما سازگار نیستند و باکتری‌های مفید روده ما را از بین برده‌اند. زندگی‌های همراه با استرس در کنار غذاهای فرآوری شده رشد باکتری‌های مسموم را در روده افزایش داده و تعادل لازم در روده  را برهم می‌زنند. این عدم تعادل باکتری‌ها، منجر به برهم خوردن سلامت روده و برهم خوردن وزن مناسب افراد می‌شود.
بهترین رژیم غذایی میکروبیوم برای هر فرد باید توسط متخصص تغذیه معرفی شود اما به طور کلی مصرف فیبر و پروبیوتیک به حفظ تعادل باکتری‌های خوب و بد در روده کمک می‌کند. نان کامل و برنج قهوه‌ای، میوه‌ها و سبزیجات تازه، انواع لوبیا و جو همه منابع خوبی از فیبر هستند. غلات و حبوبات نیز منابع خوب فیبر هستند اما در برخی از افراد منجر به نفخ و یا سندروم روده تحریک‌پذیر می‌شوند. 
در کنار مواد غذایی، نوشیدن میزان زیادی از مایعات به هضم غذا کمک کرده و به عبور مواد سمی از سیستم گوارشی افراد، کمک کرده و دفع را آسان می‌کند. در مصرف سبزیجات و میوه‌ها باید این مهم را در نظر داشت که برخی افراد به مواد غذایی خاصی واکنش نشان می‌دهند بنابراین باید تحت نظر متخصصان رژیم غذایی مناسب خود را پیدا کنند تا به افزایش باکتری‌های مفید روده کمک کند.




 

زهرا کریمی 21 فوریهٔ 2024
این پست را به اشتراک بگذارید
برچسب ها
بایگانی
ورود to leave a comment
رژیم غذایی بسیار کم کالری VLCD، مزایا و معایب