رژیم کتوژنیک 28 روزه

5 کیلو کاهش وزن در 28 روز

کتوژنیک ۲۸ روزه نوعی رژیم غذایی با کربوهیدرات صفر یا کم، پروتئین متوسط و چربی بالا است که طی ۲۸ روز باید آن را رعایت کنید. درواقع این دوره ۲۸ روزه از همان نسبت مواد مغذی رژیم کتو رایج تبعیت می‌کند. برای اینکه بدن در حالت کتوز باقی بماند باید مقدار وعده‌های غذایی و کالری‌های دریافتی حاوی کربوهیدرات  کم باشد.

میزان کربو مجاز روزانه در رژیم کتو ۲۸ روزه ۲۵ تا ۵۰ گرم است و اگر بیشتر از این حد مصرف کنید بدن از حالت کتوز خارج می‌شود. البته دوره کتو برای همه مناسب نیست و توصیه نمی‌شود؛ به‌خصوص خانم‌های باردار و شیرده بهتر است سراغ این رژیم نروند. مبتلایان به دیابت نوع ۱ هم نباید این سبک زندگی را دنبال کنند.

در این نوع رژیم غذایی، میزان مصرف کربوهیدرات روزانه  بین ۲۰ تا ۲۵ گرم کاهش پیدا می‌کند. با کم شدن مصرف کربوهیدرات، بدن وارد فاز کتوز می‌شود، یعنی کبد برای تامین انرژی از چربی‌های دریافتی، کتون تولید می‌کند. این کتون‌ها وارد جریان خون شده و بافت‌های مختلف بدن از جمله مغز، از آن به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند. میزان چربی بالای موجود در غذاهای این رژیم باعث می‌شود فرد مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشد.

در رژیم کتو 28 روزه، بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود چاره‌ای جز استفاده از چربی‌ها ندارد. در هفته‌های اول تا دوم، کاهش وزن به دلیل دست دادن آب بدن به سرعت اتفاق می‌افتد و در هفته دوم تا چهارم روند کاهش وزن استاندارد است که نیم کیلو تا یک کیلوگرم در هر هفته خواهد بود؛ این یعنی در پایان رژیم کتوژنیک ۲۸ روزه با کاهش وزن ۵ تا ۸ کیلویی روبه‌رو هستیم.


فراد زیر گزینه مناسبی برای رژیم کتو ۲۸ روزه  هستند:

  • کسانی که قصد کاهش وزن و لاغری دارند.
  • افرادی که مشکلات متابولیک دارند مانند افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، سطح قند خون بالا، مقاومت به انسولین و سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
  • آن‌هایی که دنبال افزایش تمرکز و انرژی هستند.

رژیم کتوژنیک ۲۸ روزه ممکن است برای برخی افراد نامناسب یا غیرقابل تحمل باشد:

  • بیماران کلیوی به‌خاطر مصرف بالای چربی‌ها
  • بیماران قلبی به‌دلیل مصرف بالای چربی‌ و کاهش مصرف کربو
  • خانم‌های باردار و شیرده
  • افراد با مشکلات گوارشی به‌دلیل ناراحتی معده و مشکلات گوارشی مانند تهوع، استفراغ و تغییرات در روده
  • افراد با نیاز انرژی بالا مانند ورزشکاران حرفه‌ای یا افرادی که فعالیت بدنی شدید دارند.




 

 





رژیم کتوژنیک 28 روزه
معصومه نادری 14 فوریهٔ 2024
این پست را به اشتراک بگذارید
بایگانی
ورود to leave a comment
از کجا بفهمم میزان کالری موردنیاز بدنم چقدره؟
محاسبه میزان کالری موردنیاز بدن با BMR