توده چربی بدن

تعیین سطح سلامت فرد

body fat mass وزن چربی در بدن شماست. درصد چربی بدن، وزن توده چربی بدن نسبت به وزن کل بدن است.چربی بدن وظایف مهمی مانند گرم نگه داشتن بدن یا محافظت از اندام های شما را انجام می دهد.  این مهم است اما اضافه یا کمبود چربی برای سلامتی شما مضر است. درصد بالای چربی می تواند منجر به بیماری های  مانند دیابت نوع 2 یا چاقی شود، در حالی که درصد کم چربی می تواند منجر به پوکی استخوان، قاعدگی نامنظم یا کاهش توده استخوانی شود.درصد بسیار پایین به این معنی است که احتمالاً باید تغییراتی در رژیم غذایی و رژیم ورزشی خود ایجاد کنید تا توده چربی خود را به سطح سالم تری افزایش دهید، در حالی که درصد بالا به این معنی است که باید  ورزش بیشتری کنید و  رژیم غذایی سالم تری مصرف کنید .هنگام ارزیابی سلامت خود دانستن درصد چربی بدن شما ضروری است. وزن کل شما را به دو دسته تقسیم می کند: توده چربی و هر چیز دیگری. برای گرم نگه داشتن بدن و محافظت از اندام ها و مفاصل به چربی نیاز دارید. با این حال، داشتن چربی بیش از حد یا کم تر از حد معمول  نشانه سالم نبودن است . اگر درصد چربی بدن شما خیلی کم باشد، مقاومت شما در برابر بیماری ها و سطح انرژی کمتر است و در معرض خطر مشکلات سلامتی قرار دارید.اگر درصد چربی بدن شما بیش از حد بالا باشد، خطر ابتلا به دیابت و سایر مشکلات سلامتی را دارید . بنابراین مهم است که درصد چربی بدن خود را اندازه گیری کنید و در محدوده سالم بمانید.

برای محاسبه وزن چربی بدن میتوان از فرمول نظامی آمریکا استفاده کنیم :

ارتش آمریکا فرمولی برای تخمین درصد چربی بدن دارد .در این روش شما با فرمولی جداگانه برای خانم ها و آقایان دور و محیط بدن خود را اندازه می گیرید .محیط بدن ( CV ) و قد شما در نموداری برای برآورد درصد چربی بدن قرار می گیرد. می توانید از این عدد برای تخمین درصد توده بدون چربی بدن خود استفاده کنید.اگر مرد هستید ، دور شکم و گردن خود را اندازه بگیرید. CV شما دور شکم منهای دور گردن است.اگر زن هستید ، دور کمر ، باسن و گردن خود را اندازه بگیرید. CV شما دور کمر به علاوه دور باسن منهای دور گردن است.در حالی که ارتش آمریکا از این روش برای ارزیابی ترکیب بدن استفاده می کند ، این دقیق ترین روش نیست زیرا در این روش اندازه گیری سایز ماهیچه ها در نظر گرفته نمی شود . 


دقیق ترین روش برای محاسبه درصد توده عضلانی بدن استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) است .در MRI از آهنرباهای قوی برای گرفتن تصویر از ماهیچه های بدن شما استفاده می شود . وقتی در دستگاه MRI قرار می گیرید ، میدان مغناطیسی به طور مختصر اتم های هیدروژن بدن شما را مرتب می کند . این کار انرژی را آزاد می کند که دستگاه از آن برای تعیین میزان عضلات بدن شما استفاده می کند .MRI روش دقیقی برای تعیین درصد توده عضلانی بدن است ، اما بسیار گران است. بنابراین یک انتخاب عملی برای برآورد میزان عضلات شما نیست .

توده چربی بدن
علی عبداللهی 14 اکتبر 2023
این پست را به اشتراک بگذارید
بایگانی
ورود to leave a comment
آب کل بدن (TBW)