استراحت موثر را یاد بگیرید تا عملکرد مغزتان مفیدتر شود

 دانشمندان بر اهمیت استراحت موثر در خلال انجام وظایف روزانه تاکید داشته و به کارفرمایان و کارکنان توصیه می‌کنند با مکث در کار و فاصله گرفتن از مسئولیت‌ها، ذهن خود را با انرژی بیشتر به کار بازگردانند. روزنامه واشنگتن پست  در مقاله‌ای به تفصیل به این موضوع پرداخته است. در مطلب دیگری در اکسیدو به اهمیت استراحت برای مغز اشاره کرده و افزودیم  همه افراد با هر شغلی باید در کنار فعالیت خود ساعات استراحت و تفریح داشته باشند. 

همه افراد باید استراحت کردن را بیاموزند. خبر خوب این است که با تمرین و تکرار، عادت به استراحت در ما ایجاد شده و می‌توانیم شیوه بهتری برای استراحت کردن پیدا کنیم تا مغز ما بازدهی بهتری داشته باشد. چند تمرین برای نیل به این هدف در ادامه آورده شده است. 

از محل کار به باشگاه ورزشی بروید
بر استراحت فعال تمرکز کنید: استراحت فعال به معنای انفصال از وظیفه و کار، قدم زدن، رفتن به باشگاه ورزشی و انجام فعالیتی غیر کاری است. حتی اگر تمرینات ورزشی شما را خسته می‌کنند، این فعالیت‌ها همچنان نوعی استراحت برای مغز شما است. برای مثال، قدم زدن و گوش دادن به موسیقی بهتر از نشستن بر روی کاناپه و نگاه کردن به صفحه تلویزیون یا صفحه مانیتور است.

یک سرگرمی و مشغولیت برای خود دست و پا کنید
یک سرگرمی از هر نوعی مانند نقاشی کردن، تهیه آلبوم در یک موضوع مشخص، سرامیک سازی، نشستن به تماشای پرواز پرندگان، و ده‌ها فعالیت دیگر را می‌توانید انتخاب کرده و انجام دهید.

طی روز استراحت کوتاه بکنید
طی ساعاتی که ذهن شما استراحت می‌کند، ایده‌ها بهتر شکل می‌گیرند و شما با انرژی بیشتر و خلاقیت بالاتر به کار برمی‌گردید. در یک مطالعه از دانشجویان خواسته شد تا تصور کنند که کاربری‌های یک تکه کاغذ چیست. یک گروه بر روی وظیفه محوله تمرکز کرد ولی گروه دیگر پنج دقیقه استراحت کرد و مشغول یک فعالیت کوتاه ورزشی شد. در نهایت گروه دوم ایده‌های خلاقانه بیشتری ارائه کرد. 

یک فهرست برای روز جاری تهیه کنید
رابرت پوینتون نویسنده کتاب «مکث کنید: شما یک فهرست از کارهای اجباری نیستید»، بر این باور است لیست‌هایی که شامل وظایف ناپایان هستند، فرسایشی و دلسردکننده می‌شوند. اما اگر یک فهرست کوتاه تهیه کنید که فقط شامل وظایف ضروری «یک روز» باشد، فرد دلیل منطقی برای تمام کردن وظایف آن روز خواهد داشت. بعد از اتمام کارهای همان روز، دیگر وظیفه‌ای برای خود تعریف نکنید و سپس زمان کافی وجود دارد تا برای خود صرف کنید. 


مکث «میکرو» داشته باشید
مطالعات نشان می‌دهند، مکث‌های میکرو (بسیار کوچیک) توان و نشاط را افزایش داده و حس کوفتگی را کاهش می‌دهند. پیش از شروع یک جلسه کاری سه بار نفس عمیق بکشید. در میانه روز کاری، طی یک استراحت کوتاه  قهوه بنوشید و نوشیدنی خود را مزه مزه کنید. پوینتون می‌گوید: «اگر نود ثانیه از محیط کار خارج می‌شدم و در هوای آزاد نفس کشیده و به کوه‌ها نگاه می‌کردم، نتیجه شگفت زده‌ام می‌کرد. بعد از آن چارچوب ذهنی‌ متفاوتی در جلسه بعدی داشتم.»

از فناوری فاصله بگیرید و استراحت کوتاهی کنید
لپ‌تاپ و گوشی همراه خود را خاموش کنید و با فاصله گرفتن از فناوری‌های دیجیتال به خود استراحت بدهید. سِلِست هدلی «هیچ کاری نکنید: چگونه از کار بیش از حد، فعالیت بیش از حد، و زندگی بی‌کیفیت فاصله بگیرید»، می‌گوید: «اگر صفحه ایمیل خود را در پس زمینه کامپیوترتان باز نگه دارید، وقفه‌ای برای ذهن شما ایجاد می‌کند. مغز شما انرژی زیادی برای فکر کردن صرف می‌کند تا آماده دریافت ایمیل بعدی باشد.» 

زمان خود را مدیریت کنید
بسیاری از مردم واقعا نمی‌دانند زمانشان را کجا صرف می‌کنند. هدلی به مراجعین خود توصیه می‌کند هر نیم ساعت یادداشت کوتاهی از فعالیت‌هایشان را بنویسند. بعد از یکی دو هفته، الگوی مشخصی برای آنها پدیدار می‌شود. یک تمرین بسیار مفید و تاثیرگذار است زیرا مردم وقتی تشخیص می‌دهند وقتشان چطور صرف شده، اولویت‌هایشان کاملا تغییر می‌کند. وقتی فردی می‌داند چند ساعت در روز خالی دارد، برای آن زمان برنامه‌ریزی می‌کند. 

همیشه تعطیلات را در برنامه خود داشته باشید
برخی تحقیقات نشان می‌دهد فواید چند روز تعطیلی و دور شدن از کار برای بهبود کارکرد مغز و برای سلامت روان موثر است. مسافرت برای افراد مبتلا به بیماری قلبی مفید است و خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در این افراد کمتر است. اما افرادی که تعطیلات سالیانه ندارند بیشتر در معرض خطر مرگ هستند. 
استفاده از موارد فوق به افراد کمک می‌کند تا با تغییر در روند کاری روزانه، وظایف محوله را با خلاقیت بالاتری انجام دهند و کمتر دچار فرسودگی بشوند. 

پایان خبر/ 

 


زهرا کریمی 2 مارس 2024
این پست را به اشتراک بگذارید
برچسب ها
بایگانی
ورود to leave a comment
مغز شما بیشتر از زمانی که به آن استراحت می‌دهید، به آرامش نیازمند است
استراحت مغز طی روز کاری، بازدهی فعالیت‌های شما را بالاتر می‌برد