مغز شما بیشتر از زمانی که به آن استراحت می‌دهید، به آرامش نیازمند است

استراحت مغز طی روز کاری، بازدهی فعالیت‌های شما را بالاتر می‌برد

 برخی مطالعات اخیر نشان می‌دهد مغز انسان برای بازیابی انرژی خود تنها به خوابیدن نیاز ندارد بلکه طی روز و در خلال فعالیت‌های روزانه و انجام وظایف کاری باید دقایقی را برای استراحت اختصاص داد. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، سلامتی مغز تنها با خوابیدن به دست نمی‌آید بلکه باید علاوه بر ساعات خواب، طی روز دقایقی را برای استراحت دادن به مغز صرف کنیم.

 در ابتدا، وقتی شما به خوابیدن فکر می‌کنید کدام یک از موارد زیر به ذهن شما می‌آید؟

الف. لذت بردن از یک خواب خوب شبانه

ب. یک چُرت کوتاه روزانه

ج. لم دادن بر روی کاناپه و تماشای فیلم بدون توجه و تمرکز

اشتباه است که تصور کنیم استراحت کوتاه طی روز، تنها یک تجربه منفعل است. تمامی لحظاتی که طی روز استراحت می‌کنیم بخشی از فعالیت روزانه ما است  و بر ذهن و جسم ما تاثیر می‌گذارد. به گفته کارشناسان، استراحت به شکل صحیح فقط به معنای بی تحرکی یا عدم فعالیت نیست. استراحت صحیح یعنی به ذهن خود استراحت بدهید تا مغز خود را برای عملکرد «بهینه» بازیابی کند. خواب مناسب و کافی برای سلامتی مغز ضروری است.  استراحت دادن به مغز در طول روز نیز برای سلامت مغز لازم است البته در اغلب مواقع با فعالیت مغز همراه است و به معنای خواب سبک نیست.

سِلِست هدلی نویسنده کتاب «هیچ کاری نکنید: چگونه از کار بیش از حد، فعالیت بیش از حد، و زندگی بی‌کیفیت فاصله بگیرید»، می‌گوید: متاسفانه بسیاری از افراد در ساعات کاری باید تمرکز زیادی روی وظایف خود داشته باشند و وقت آن را ندارند که به ذهن خود استراحت بدهند. در این صورت حتی زمانی که به کار خود علاقمند هستید، ذهن شما فرصت کافی برای استراحت ندارد. 

 «شبکه حالت پیش فرض» مغز

علم و دانش از استراحت طی روز حمایت می‌کند. دانشمندان نقشه فعالیت‌های مغز را ترسیم کرده و متوجه شدند مغزی که در حال استراحت است، همچنان یک مغز فعال است. وقتی توجه خود را از تمرکز بر روی یک فعالیت برمی‌داریم و درگیر فعالیت دیگری مشغول می‌شویم که ذهن ما تمرکز کمتری بر روی آن دارد، مثلا رویا پردازی می‌کنیم، و یا به فکر فرو می‌رویم، مغز ما در «شبکه حالت پیش فرض» (DMN) قرار دارد. هنوز این ویژگی مغز به خوبی شناخته نشده است اما «شبکه حالت پیش فرض» مغز در واقع مجموعه‌ای از عملکردهای شناختی است که شامل تفکر خلاقانه می‌شوند. تفکر خلاقانه مکانیسمی است که تحول اساسی در تولید ایده‌های نوین و مفید و بکر ایجاد می‌کند.

 باید این نکته مهم را در نظر داشت که همه افراد شاغل در هر شغلی باید ساعات استراحت و تفریح خود را در کنار کار خود داشته باشند و به اهمیت این موضوع واقف باشند. گرچه علاقه به شغل، افراد را مدت زمان بیشتری در یک شغل حفظ می‌کند اما در کنار آن اجتناب از کار بیش از حد، و اجتناب از فعالیت بیش از حد مرتبط با کار، به فرد این امکان را می‌دهد تا شغل حالت فرسایشی پیدا نکند. نباید فراموش کرد که اختصاص زمان‌هایی برای استراحت طی روز، باید بخش مهمی از زندگی ما باشد و نباید آن را به آخرین بخش روز موکول کرد.

بعد از همه‌گیری کووید19 عادات کاری به میزان زیادی تغییر کردند و بسیاری از کارمندان در سراسر جهان از راه دور و بدون حضور در محل کار به شغل خود ادامه می‌دادند. همین شیوه باعث شد افراد به استراحت طی روز تمایل بیشتری نشان دهند و حتی به اشتغال چهار روز در هفته بیاندیشند. جالب است بدانید، نسل هزاره که حد و مرز بیشتری تعیین می‌کنند، و نسل «زد» که به تازگی وارد بازار کار شده‌اند، هر دو به مخالفت با شیوه نسل‌های قبلی برای انجام اضافه کاری‌ پرداختند. این آگاهی باید در میان همه کارکنان و کارفرمایان پذیرفته شود که کاهش فشار کاری، کیفیت کار نیروها  را بالاتر می‌برد. 

در  مطلب دیگری روش‌های ساده‌ای ارائه خواهند شد تا به شما بیاموزد چگونه به استراحت موثر طی فعالیت روزانه عادت کنید. 

پایان خبر/

زهرا کریمی 2 مارس 2024
این پست را به اشتراک بگذارید
برچسب ها
بایگانی
ورود to leave a comment
اختلالات تغذیه به قلب شما آسیب می‌زند
«اختلال خوردن» می‌تواند به نارسایی قلبی ختم شود