اختلالات تغذیه به قلب شما آسیب می‌زند

«اختلال خوردن» می‌تواند به نارسایی قلبی ختم شود

 

 انجمن قلب آمریکا طی گزارشی  هشدار داد، اختلالات تغذیه یا به اصطلاح «اختلال خوردن» می‌تواند منجر به آسیب‌های قلبی شود. بر اساس آمار رسمی، در هر 52 دقیقه یک نفر در آمریکا به دلیل «اختلال خوردن» جان خود را ا ز دست می‌دهد. بخشی از این مرگ‌ها در نتیجه مشکلات قلبی-عروقی اتفاق میافتند.

دکتر فیل مِلِر، موسس و مدیر بخش پزشکی مرکز درمان اختلالات تغذیه و سوء تغذیه در شهر دِنوِر آمریکا می‌گوید اختلالات تغذیه می‌تواند عوارض قلبی-عروقی به دنبال داشته باشد. دکتر مِلِر افزود: «هر چقدر این اختلال شدیدتر باشد، احتمال ابتلای فرد به مشکلات قبلی-عروقی بیشتر می‌شود.»

دکتر ریتی پِیتال از پزشکان متخصص قلب و عروق در مرکز درمانی لانکنوآ در فیلادلفیای آمریکا نیز هشدار می‌دهد اختلالات تغذیه می‌توانند به مشکلات قلبی-عروقی متعددی از کاهش ضربان قلب تا نارسایی قلبی منجر شوند. وی افزود اگر مشکلات قلبی-عروقی در این افراد بروز کند نشان دهنده اختلال تغذیه افراطی است.

انواع «اختلال خوردن» کدامند؟

از جمله اختلالات تغذیه (اختلال خوردن) می‌توان به آنورکسیا (Anorexia) یا بی‌اشتهایی عصبی اشاره کرد که افراد از خوردن غذا اجتناب کرده و یا به شدت آن را محدود می‌کنند و ممکن است در همین حین به صورت افراطی ورزش کنند. همچنین، افر ادی که دچار بولیمیا (Bulimia) یا پرخوری عصبی هستند معمولا بعد از خوردن زیاد با بالا آوردن تعمدی (استفراغ) یا استفاده از ملین‌ها و مدرها دستگاه گوارش خود را پاکسازی و تخلیه می‌کنند. دو اختلال تغذیه‌ای دیگر نیز (اختلال خوردن) اخیرا تعریف شده‌اند که در واقع اختلال دریافت غذای محدود و یا اختلال عدم دریافت غذا هستند که بر رفتار تغذیه‌ای فرد تاثیرگذار هستند اما این افراد دچار وسواس‌ درباره تصویر بدن خود نیستند.  

به گفته پزشکان تمامی این اختلالات تغذیه‌ای (اختلال خوردن) به مشکلات طولانی مدت قلبی-عروقی منجر می‌شوند. دلیل اصلی این مشکلات سوء تغذیه در افراد دچار آنورکسیا و همچنین عدم تعادل الکترولیت در افراد دچار بولیمیا است. لازم به ذکر است، الکترولیت‌ها مواد معدنی داخل بدن هستند که تنظیم مایعات بدن، سیستم عصبی، عملکرد ماهیچه‌ها و موارد بسیار زیادی را برعهده دارند.

تاثیر منفی کم‌خوری و پرخوری عصبی بر قلب چیست؟ 

دکتر مِلِر بر این باور است که اختلالات مختلف تغذیه تاثیرات متفاوتی بر روی قلب می‌گذارند. این استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کلورادو می‌گوید: در افراد دچار آنورکسیا، سوء تغذیه و از دست دادن وزن ممکن است اندازه ماهیچه‌های قلب را کوچک کند و ضربان قلب را کاهش دهد. در چنین شرایطی مشکل «برادی کاردی» یعنی ضربان قلب پایین بسیار نابهنجار روی می‌دهد که هنگام استراحت در هر دقیقه قلب کمتر از 60 بار می‌زند. تفاوتی ندارد سایز بدن افراد چقدر است، زمانی که فرد خوردن مواد غذایی را بسیار محدود کند به دلیل کاهش سوخت و ساز بدن، ضربان قلب کُند می‌شود. در واقع قلب تحلیل می‌رود، تپش قلب کم می‌شود و ناگهان به سطح خطرناکی می‌رسد.

افرادی که دچار پرخوری عصبی هستند و بیش از حد اقدام به استفراغ عمدی کرده و به میزان زیادی از ملین‌ها استفاده می‌کنند نیز دچار عدم تعادل الکترولیت می‌شوند که خطر ضربان قلب نامنظم را به دنبال دارد. اختلال بولیمیا نیز ممکن است به نارسایی احتقانی قلب بیانجامد یا فرد را دچار مرگ ناگهانی قلبی کند. استفراغ تعمدی به ماهیچه‌های قلب آسیب می‌زند زیرا ماهیچه‌های قلب بزرگ یا ضخیم و سخت می‌شوند و ممکن است در نهایت به نارسایی قلب ختم شوند.

به طور کلی هرگونه بی‌تفاوتی به اختلالات تغذیه یا همان اختلال خوردن مستقیما به قلب افراد صدمه می‌زند. افرادی که به دلیل اختلال خوردن  بستری می‌شوند پنج تا هفت بار بیشتر از همه مردم در معرض مرگ هستند.

اختلالات تغذیه (اختلال خوردن) می‌تواند زنان و مردان را در هر گروه سنی و با هر جایگاه اجتماعی درگیر کند اما معمولا دختران نوجوان و زنان زیر سی سال بیشتر از دیگران درگیر این اختلالات می‌شوند. والدین و نزدیکان نباید نسبت به وسواس افراد درباره غذا خوردن، وسواس افراد درباره ظاهر بدن و وزنشان، و یا نسبت به ورزش افراطی آنها بی تفاوت باشند بلکه باید با آگاه سازی و اقدام به موقع مانع از مشکلات قلبی-عروقی آنها در آینده شوند.

پایان خبر/

 


زهرا کریمی 28 فوریهٔ 2024
این پست را به اشتراک بگذارید
برچسب ها
بایگانی
ورود to leave a comment
پخش پمادهای چشم غیربهداشتی در داروخانه‌های زنجیره‌ای آمریکا
سازمان غذا و داروی آمریکا پمادهای چشم غیراستریل را جمع‌آوری می‌کند