پخش پمادهای چشم غیربهداشتی در داروخانه‌های زنجیره‌ای آمریکا

سازمان غذا و داروی آمریکا پمادهای چشم غیراستریل را جمع‌آوری می‌کند

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) دستور جمع‌آوری چهار محصول از  پمادهای چشمی را داد که در برخی از شعب داروخانه‌های زنجیره‌ای سی‌وی‌اس (CVS) و فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال‌مارت (Walmart) پخش شده و به فروش می‌رسیدند. دلیل این اقدام سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، استرلیزه نبودن این محصولات اعلام شده است. آنطور که گفته شده، این چهار محصول در کشور هند تولید شده و غیر بهداشتی بودند. پمادهای چشمی ممنوع شده، در ایالت مَهاراشترا توسط شرکت هندی «براسیکا فارما» تولید شده بودند.

 سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بعد از پخش این محصولات در داروخانه‌های سی‌وی‌اس و فروشگاه‌های وال‌مارت مدعی شد محل تولید آنها استریل نبوده است. سازمان غذا و داروی آمریکا همچنین اعلام کرد: «ممکن است بیمارانی که از این محصول استفاده کرده‌اند، در معرض خطر عفونت‌های چشمی یا آسیب‌های مرتبط با چشم قرار بگیرند.» محصولات دارویی چشم پزشکی با احتمال خطرات بالاتری برای مصرف کنندگان همراه هستند زیرا وقتی این داروها را مستقیما به چشم می‌زنیم برخی قابلیت‌های طبیعی دفاع از بدن را دور می‌زنند.

البته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مشخص نکرده است که استفاده از این پمادها دقیقا چه مخاطراتی را برای افراد دارد و هیچ جزییاتی درباره مشکلات تجهیزات محل تولید آنها نداده است. شرکت هندی تولیدکننده این داروها نیز  به سوالات درباره احتمال آلودگی آنها پاسخ نداد و توضیحات بیشتری هم به رسانه‌ها ارائه نکرده است. شرکت «براسیکا فارما» یک شرکت توسعه و تولید محصولات دارویی است که تولیدات خود را برای کشورهای متعدد در قاره‌های آسیا، افریقا، اروپا و به ایالات متحده آمریکا ارسال می‌کند. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) اعلام کرد بازرسان این نهاد در بازرسی از محل تولید متوجه شدند که تجهیزات این تولیدکننده استریل نبودند.


این چهار محصول مانند دیگر پمادها و قطره‌های چشم برای رفع خشکی چشم یا ناراحتی‌هایی همچون خارش و سوزش چشم و یا سوزش چشم، همچنین برای ناراحتی‌های چشمی بعد از قرار گرفتن در معرض باد یا نور آفتاب استفاده می‌شوند. شرکت تولید کننده «براسیکا فارما» تاکنون گزارشی مبنی بر عفونت یا دیگر مشکلات چشمی در اثر استفاده از این پمادها دریافت نکرده است. با این وجود، بعد از اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این شرکت از خریداران این محصولات خواست تا استفاده از این چهار محصول را متوقف کنند و افزود مصرف کنندگان می‌توانند پمادهای خریداری شده را به داروخانه یا فروشگاه محل خرید بازگردانند.

اقدام اخیر سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای جمع آوری پمادهای چشمی بعد از آن انجام گرفت که طی سال گذشته میلادی گزارش‌های متعددی از عفونت‌های چشمی جدی و موارد متعددی از عفونت‌های باکتریایی مقاوم به دارو گزارش شده بود. این عفونت‌ها پس از استفاده از قطره‌های چشمی آلوده اتفاق افتاده بودند. در میان موارد گزارش شده، تا ماه می سال 2023 تعداد 84 مورد عفونت چشمی گزارش شد که 14 مورد از آنها نابینا شدند، چهار مورد مجبور به تخلیه چشم شدند و چهار مورد دیگر نیز بر اثر عفونت جان خود را از دست دادند. در ماه آگوست نیز سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به مصرف کنندگان گفته بود استفاده از دو محصول قطره چشمی را به دلیل خطر عفونت باکتریایی و قارچی متوقف کنند. این هشدارها همچنان ادامه داشت و در ماه نوامبر نیز چندین محصول دیگر در آمریکا برای سلامتی چشم پرخطر اعلام شدند.

محصولات مناسب برای عفونت چشم به صورت قطره و پماد به بازار عرضه می‌شوند. تفاوت قطره و پماد در آن است که به دلیل غلظت بیشتر، پمادها ماندگاری  طولانی‌تری در چشم دارند و برای  ناراحتی‌های شدید چشمی بیشتر استفاده می‌شوند. خطر عفونت چشمی مساله مهمی است و عدم توجه به آن ممکن است آسیب جدی به چشم و سلامت عمومی بدن بزند.

پایان خبر/ 

زهرا کریمی 28 فوریهٔ 2024
این پست را به اشتراک بگذارید
برچسب ها
بایگانی
ورود to leave a comment
آیا مصرف مواد غذایی فرآوری شده به اندازه مصرف سیگار مضر است؟
تولیدکنندگان تنقلات و فست فودها باید مانند محصولات دخانی از هشدار «می‌تواند کشنده باشد» استفاده کنند