انجماد جنین برای IVF ضروری است و میزان سلامتی مادر و نوزاد را افزایش می‌دهد

 

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، پزشکان آمریکایی متخصص در درمان ناباروری هشدار دادند امن‌ترین روش برای زنان طی فرآیند بارداری  IVF  (لقاح آزمایشگاهی)، و همچنین مطمئن‌ترین روش برای نوزادان، همان روش انجماد جنین است.

هشدار پزشکان آمریکایی درباره انجماد جنین بعد از آن مطرح شد که دادگاه عالی ایالات آلاباما اخیرا درباره لقاح آزمایشگاهی (IVF) رأی جدیدی صادر کرده است. بر اساس حکم دادگاه عالی آلاباما، جنین‌های منجمد شده حکم نوزاد را داشته و سقط آنها غیرقانونی است. در این صورت اگر جنین آسیب ببیند یا تخریب شود، مسئولیت مدنی به دنبال خواهد داشت.

لقاح آزمایشگاهی (IVF) یکی از روش‌های باروری برای بانوانی است که بعد از چندین سال نتوانستند باردار شوند. در این روش، بارداری خارج از رحم و با لقاح آزمایشگاهی انجام می‌گیرد. اما حکم جدید دادگاه عالی آلاباما درباره جنین منجمد شده، مراکز درمان ناباروری در این ایالت را با مشکل مواجه کرده و برخی از بیماران برای درمان به مراکزی در ایالات دیگر مراجعه می‌کنند. پزشکان تاکید دارند اگر کلینیک‌های ناباروری اجازه انجماد جنین را نداشته باشند، سلامتی زنانی که از روش لقاح آزمایشگاهی استفاده می‌کنند و سلامتی نوزادانشان، با خطرات جدی مواجه می‌شود.

دکتر آیرِن دیمیترایدس متخصص درمان ناباروری و غدد درون ریز تولید مثل در مرکز ناباروری شهر بوستون هشدار داد «فکر کردن به آسیب ناشی از عدم انجماد جنین بسیار ناراحت کننده است زیرا این یعنی ما در علم پزشکی در حال حرکت به عقب هستیم.» وی تاکید کرد، روش انجماد جنین بیش از پانزده سال در درمان ناباروری استفاده شده و روشی مطمئن است که زنان را برای انجام لقاح آزمایشگاهی (IVF) قانع می‌کند.

منجمد کردن جنین برای لقاح آزمایشگاهی بعد از روش انجماد شیشه‌ای، به یک روش درمانی استاندارد برای لقاح آزمایشگاهی (IVF) تبدیل شد. این شیوه، سریع‌ترین فرآیند برای لقاح آزمایشگاهی است که در این روش خطر کمتری متوجه جنین می‌شود. البته طی فرآیند انجمادزدایی خطراتی برای جنین وجود دارد اما پزشکان می‌گویند پیچیدگی روش انجماد جنین در مقایسه با تنها روش دیگر یعنی استفاده از جنین تازه، گزینه‌ای بهتر با خطرات کمتر است.

 

حدود دو درصد از از نوزادان آمریکایی از فناوری کمک باروری (ART) استفاده می‌کنند اما برخی مطالعات به نتیجه رسیده‌اند نرخ موفقیت جنین‌های منجمد شده، بیشتر است، گرچه این نتایج هنوز قطعی نیستند. یکی از فواید جنین منجمد شده این است که به پزشکان اجازه می‌دهد تا هر بار یک جنین را به داخل رحم انتقال دهند. پیش از توسعه فناوری انجماد، پزشکان در یک نوبت چندین جنین را به  داخل رحم انتقال می‌دادند چراکه امیدوارم بودند حداقل یکی از جنین‌ها تخمک گذاری شده و به بارداری ختم شود. اما طی آن فرآیند، خطر سه قلوزایی و یا حتی چهار قلوزایی و حتی بیشتر از آن وجود داشت.

به گفته دکتر اِمیلی جانگیم ریاست نورث‌وسترن مدیسن (Northwestern Medicine) اکثر افرادی که به روش IVF غیرانجمادی باردار می‌شوند، پیش از موعد زایمان می‌کنند. همچنین در آن روش ممکن است جنین‌هایی که سنشان بیش از هشت هفته است، دوام نیاورند زیرا رحم قادر نیست چند نوزاد را همزمان در خود تحمل کند. از طرفی، چندقلوهایی که به این روش به دنیا آمده‌اند باید مدتی در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان تحت مراقبت باشند. علاوه بر آن، کودکان چندقلویی که پیش از موعد به دنیا می‌آیند با خطر نارسایی‌های متعددی شامل کوری، آسیب روده، و دیگر ناتوانی‌ها مواجه می‌شوند.

علاوه بر موارد فوق، مادرانی که چندقلو باردار هستند، مجبور می‌شوند عمل سزارین انجام دهند. وضع حمل به روش سزارین نیز استرس زیادی بر بدن مادران وارد می‌کند و بعدها اثرات مخرب خود را نشان خواهد داد. اما جنین منجمد شده این فرصت را به بدن مادران می‌دهد تا پیش از کاشت یک جنین، خود را بازیابی کنند.  

به گفته پزشکان، سیکل IVF شامل دوره دریافت دارو و هورمون برای تحریک تولید تخمک، عوارض زیادی بر بدن مادران دارد. طی سیکل IVF سطوح بالاتری از استروژن در لایه‌های رحم دیده می‌شود که یک محیط غیرمعمول ایجاد می‌کند. اگر جنین را در این محیط قرار دهیم، خطر پیچیدگی بارداری بالاتر خواهد رفت. بهتر آن است که لایه جدیدتر و سالم‌تری در رحم ایجاد شود بنابراین نباید انتقال جنین به رحم فورا انجام بگیرد. همانطور که گفته شد، جنین منجمد فرصت بازیابی رحم را فراهم می‌کند و خطر بارداری پیچیده را کاهش می‌دهد.

 

از سوی دیگر، داروهایی که برای IVF استفاده می‌شوند، ممکن است مادران را در معرض خطر سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) قرار ‌دهند. در چنین شرایطی تخمدان متورم و دردناک می‌شود که برای مادران آزاردهنده است. همچنین بارداری با چنین روشی خطرناک است و می‌تواند به لخته شدن خون، آمبولی ریه و یا حتی مرگ منجر شود. اما اگر جنین را منجمد کرده و بعدا به رحم منتقل کنند، مادر تا حد زیادی از این خطرات در امان خواهد بود.

پزشکان می‌گویند که  بدون انجماد جنین، قادر به غربالگری و تشخیص مشکلات ژنتیکی جدی و یا در برخی موارد قادر به تشخیص مشکلات ژنتیکی مهلک نخواهند بود. در روش کاشت جنین بیماری‌هایی همچون فیبروز سیستیک (CF) یا آنمی سیکل سل، با جهش ژنتیکی از والدین به فرزندان منتقل می‌شوند. در حال حاضر اگر والدین حامل این بیماری‌ها باشند، پزشکان می‌توانند با انجام بیوپسی در جنین‌ها، جنین سالم را شناسایی کنند. برای انجام بیوپسی، پزشکان باید این امکان را داشته باشند تا آن جنین را بعد از انجام بیوپسی منجمد کنند. اگر این کار انجام نشود، پزشکان زمان کافی برای گرفتن نتیجه مطلوب از آزمایش را نخواهند داشت. برای بررسی سقط جنین نیز باید امکان انجماد جنین فراهم باشد تا دلایل چنین اتفاقی بررسی شود و این اطمینان حاصل شود که سالم ترین جنین ها به بدن مادران منتقل می‌شود.

یکی دیگر از فواید انجماد جنین، برای بانوان جوانی است که با بیماری سرطان درگیر هستند. ممکن است افرادی که برای درمان بیماری سرطان شیمی درمانی می شوند، شاهد اثرات مخرب این نوع از درمان بر قدرت باروری خود باشند. در واقع، داروهای شیمیایی به تخمکها آسیب می‌رسانند و بر باروری زنان اثر منفی می‌گذارند. البته این تاثیر به سن بیمار و نوع و میزان داروی مصرفی بستگی دارد. انجماد جنین به این بانوان امکان آن را می‌دهد که سال‌ها پس از درمان سرطان، از امکان داشتن فرزند محروم نشود و برای خود یک خانواده داشته باشند. امکان منجمد کردن جنین، روزنه‌ای در این دوران سخت درمان برای بیماران سرطانی خواهد بود. 

پایان خبر/ 


زهرا کریمی 26 فوریهٔ 2024
این پست را به اشتراک بگذارید
برچسب ها
بایگانی
ورود to leave a comment
رژیم غذایی میکروبیوم چیست و چه جنبه‌های مثبتی دارد؟