رژیم غذایی بسیار کم کالری VLCD، مزایا و معایب

 

امروزه افراد بسیاری در نقاط مختلف جهان در پی تغییر شیوه زندگی و تغذیه‌ای خود هستند. انجمن رژیم‌های غذایی انگلستان چندین رژیم غذایی رایج در طول سال 2023 میلادی را همراه با برخی مزایا و برخی معایب آن تعریف کرده است. مسلما رژیم غذایی خوب و سالم ارتباط مستقیم و موثری با «سلامتی مثبت» افراد دارد. به گفته متخصصان تغذیه، سلامتی مثبت تنها سلامتی جسمانی فرد نیست بلکه علاوه بر تمرکز بر بیماری، متخصصان بر روی خود اشخاص وهمچنین  انعطاف پذیری هر یک از آنان با رژیم‌های غذایی متمرکز هستند. متخصصان تغذیه بر اهمیت سلامتی مثبت و تغذیه مناسب در رژیم‌های لاغری تاکید دارند.

به گفته انجمن رژیم‌های غذایی انگلستان حدود دو سوم افراد بزرگسال در این کشور درگیر اضافه وزن هستند و یا دچار چاقی و حتی چاقی بیمارگونه شده‌اند. بنابراین تعجب آور نیست اگر بگوییم امروزه افراد زیادی امیدوارند یک راه حل "جادویی" وجود داشته باشد تا چند کیلو وزن اضافه خود را از دست بدهند. به همین علت چندین رژیم‌ غذایی که کارآمدی بیشتری داشتند، طی سال‌های ا خیر بسیار متداول شده‌اند.

به گفته سخنگوی انجمن رژیم‌های غذایی انگلستان، یکی از رژیم‌های رواج یافته برای کاهش وزن در سال 2023 میلادی رژیم غذایی بسیار کم کالری (VLCD) است که در آن کاهش کالری روزانه به میزان حداقل 800 کالری مد نظر است. گرچه این نوع رژیم بر پایه کاهش کالری مدتی از رده خارج شده بود اما نسخه به روز شده این رژیم غذایی طی سال‌های اخیر توسط متخصصان تغذیه معرفی و در میان مردم رایج شده است.

در نسخه‌های جدید از این نوع رژیم غذایی، اهمیت زیادی به استفاده از طعم‌های متنوع و محصولات جدید در قالب انرژی‌زاهای کوچک داده می‌شود. یعنی متخصصان تغذیه وعده‌های غذایی را با انرژی‌زاهای کوچکتری جایگزین می‌کنند که مواد غذایی کم کالری با طعم‌های جدید هستند. اما نکته مهم رژیم کاهش کالری این است که تک تک این افراد باید زیر نظر متخصصان تغذیه رژیم غذایی مخصوص خود را دریافت کنند.




خدمات بهداشت ملی انگلستان (NHS) به صورت جامع و گسترده از یک برنامه‌ تغذیه‌ای استفاده می‌کند که برای شخص رژیم گیرنده متعادل و متوازن باشد. ابزار استفاده از این برنامه غذایی، همراه با گزینه رژیم غذایی بسیار کم انرژی است که در ابتدا منجر به کاهش سریع وزن شده و در تمامی مراحل متخصص تغذیه در کنار افراد است تا توازن و تعادل رژیم غذایی دریافتی و جوابدهی بدن فرد برجای خود باقی بماند. البته چنین شیوه‌ای مانند هر روش دیگری مزایا و معایب خود را دارا است.

بر اساس تحقیقات رژیم‌های غذایی انگلستان، برنامه غذایی بسیار کم کالری برای افرادی که با چاقی بیمارگونه درگیر هستند، (یعنی افرادی که شاخص توده بدنی آنها بالاتر از 30 است) پربازده و کاربردی می‌باشد. همچنین، افرادی که با کبد چرب درگیر هستند یا افرادی که دوره بهبود دیابت را طی می‌کنند، از این رژیم غذایی بهره برده‌اند.

اما در کنار جنبه‌های مثبت، برخی جنبه‌های منفی و یا معایب وجود دارند که سودمندی این رژیم غذایی را زیر سوال می‌برد. این مورد نیز برای برخی ناخوشایند است که وعده‌های غذایی جایگزین، تنوع و ترکیبات گوناگون وعده‌های غذایی معمول را ندارد. از طرفی، مهم است که وعده‌های انرژی‌زایی که جایگزین وعده‌های غذایی معمول می‌شوند، تمامی موارد تغذیه‌ای را به طور اصولی در نظر گرفته و مواد مورد نیاز بدن را در خود بگنجانند.

علاوه بر موارد فوق، در این نوع برنامه غذایی، ممکن ا ست افراد پس از کاهش وزن دلخواه برای بازگشت به رژیم غذایی عادی یا معمول خود، با سختی مواجه شوند. زیرا وعده‌های غذایی روزانه افراد تحت رژیم کاملا با وعده‌های کم کالری جایگزین شده‌اند و بازگشت به رژیم عادی زمان‌بر خواهد بود. بنابراین متخصصان تغذیه و خود افراد تحت رژیم باید این نکته را در نظر داشته باشند که برای در دوران کاهش وزن، برنامه غذایی متناسب و جامعی را دریافت کنند که با ایجاد شوک کاهش وزن آنها را دچار کمبودهای اساسی مواد غذایی نکند. همچنین هرگز نباید رژیم غذایی بسیار کم کالری را بدون مراقبت پزشکی و یا بدون توصیه‌های متخصصان تغذیه به صورت مداوم بیش از سه هفته ادامه داد.

این برنامه غذایی یکی از صدها رژیم تغذیه‌ای مرسوم است اما در آینده نزدیک یا حتی آینده دورتر، شاهد ظهور و معرفی رژیم‌های غذایی متنوع‌تری نیز خواهیم بود.


زهرا کریمی 21 فوریهٔ 2024
این پست را به اشتراک بگذارید
برچسب ها
بایگانی
ورود to leave a comment
10 ورزش عالی در دوران بارداری و فواید هر یک از آنها
آشنایی با ورزش های مناسب در دوران بارداری که موجب سلامت مادران و جنین هستند