میزان نیاز آب روزانه هر فرد چقدر است؟

آیا قاعده هشت لیوان آب در روز پیشنهاد معقولی است؟

 

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، هیچ تردیدی نیست که نوشیدن آب برای سلامتی همه ما خوب است. اما نمی‌توان پاسخ یکسان و مشخصی به این سوال داد که میزان آب مورد نیاز روزانه همه افراد چقدر است. گاهی در شبکه‌های مجازی چالش‌های نوشیدن یک گالن آب در روز و گاهی حمل قمقمه‌های آب رایج می‌شوند که همه این چالش‌ها اهمیت هیدراته شدن بدن (آبرسانی به بدن) را بیش از هر زمان دیگری برجسته می‌کنند. پیشتر، همواره تاکید بر این بود که هرکس باید روزانه هشت لیوان آب بنوشد ولی برخی بر این باورند که باید بیش از این مقدار آب بنوشیم ولی برخی دیگر می‌گویند که بدن آب کمتری در طول روز نیاز دارد.

شبکه ان‌بی‌سی با دو متخصص تغذیه درباره میزان آب مورد نیاز روزانه گفت‌وگو کرده است. این دو متخصص تغذیه درباره اهمیت آبرسانی به بدن و نکات مهم برای چگونگی دریافت آب کافی توضیحاتی داده‌اند.

 


میزان آب مورد نیاز بدنتان چقدر است؟

سالیان متمادی یک عقیده غالب در میان مردم رواج یافته بود که هر فرد باید روزانه هشت لیوان آب بنوشد که هر لیوان هم باید معادل هشت اونس حجم داشته باشد. این قاعده هشت در هشت (8*8) رفته رفته کمرنگ شده است. نتیجه یک مطالعه درباره نوشیدن آب مورد نیاز بدن طی ماه نوامبر سال 2022 میلادی در مجله علمی ساینس (Science) منتشر شد. این مطالعه با مشارکت 5 هزار و 600 نفر در 26 کشور انجام گرفته بود. بر اساس این مطالعه، اکثر مردم برای هیدراته شدن، یا همان آبرسانی کافی روزانه به بدن، در واقع نیازمند نوشیدن آب زیادی نیستند. همین مطالعه نتیجه گرفته است که نمی‌توان یک الگوی ثابت برای مصرف روزانه آب به همه ارائه داد.

امیلی مارتورانو، متخصص تغذیه و مالک «موسسه تغذیه‌ای امیلی مورگان» می‌گوید میزان نوشیدن آب به سایز بدن فرد، فعالیت جسمانی و رژیم غذایی هرشخص وابسته است. به گفته وی، عموما مردان بیشتر از زنان به آب نیاز دارند. یک روش ساده برای تخمین میزان آب مورد نیاز بدن این است که عدد وزن خود را نصف کنید و معادل آن عدد به اونس، روزانه آب بنوشید. امیلی مارتورانو تاکید می‌کند: «اما این را فراموش نکنید که این عدد تنها یک رقم تقریبی است. اگر دائما ورزش می‌کنید، یا در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید و یا شرایط پزشکی خاصی دارید، ممکن است به میزان آب بیشتری نیاز داشته باشید.»

فرانسسکا آلفانو از متخصصان تغذیه کاربردی و بنیانگذار «موسسه تغذیه‌ای فرانسسکا آلفانو» می‌گوید: «فراموش نکنید که در نوشیدن آب باید به علائمی توجه کنید که بدنتان به شما نشان می‌دهد. علائم بدن در واقع یک شاخص طبیعی است که نشان می‌دهد بدن شما نیازمند مایعات بیشتری است.»

 اگر آب کافی ننوشیم، چه اتفاقی میافتد؟

همانطور که گیاهان برای رشد نیازمند آب هستند، بدن ما هم برای بقا باید به میزان کافی آبرسانی شود. اگر آب کافی در رژیم غذایی خود نداشته باشید، دچار کمبود آب می‌شوید. به گفته فرانسسکا آلفانو دهیدراته شدن (کمبود آبرسانی به بدن) عوارض جانبی متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به یبوست یا سایر مشکلات گوارشی، سطح انرژی پایین، مه مغزی، خشکی پوست، و سردرد و میگرن اشاره کرد. اگر عدم آبرسانی به بدن طی مدتی طولانی ادامه پیدا کند، تاثیر آن بر بدن بدتر خواهد شد و به مشکلات سلامتی شدید منجر می‌شود. دهیدراته شدن طولانی مدت به مشکلات سلامتی متعددی مانند سنگ کلیه، عفونت‌های دستگاه ادراری و بیماری‌های مرتبط با گرما میانجامد. بنابراین دریافت میزان آب کافی روزانه، برای هر فردی ضروری است.

 


راه حل فرار از د‌هیدراته شدن چیست؟

اگر به سختی آب می‌نوشید، باید قاطعانه تلاش کنید تا سطح هیدراته بدن خود را بالا بیاورید. خیلی جالب است بدانید که افراد تدریجا می‌توانند میزان آب دریافتی خود را افزایش دهند و حس تشنگی شخص طی زمان تغییر می‌کند و به مرور زمان، نوشیدن آب برای آنها آسان می‌شود. دریافت آب کافی برای حفظ سلامتی کلی بدن و تندرستی اهمیت دارد.

به گفته فرانسسکا آلفانو یکی از بهترین روش‌ها برای نوشیدن میزان آب بیشتر، پایبندی به یک برنامه مشخص و ایجاد یک روال معمول است. برای مثال، این هدف را برای خود معین کنید که پیش از انجام هر کار دیگری در ابتدای روز، یک لیوان آب بنوشید. همچنین می‌توانید همیشه بعد از میل تمام وعده‌هایی روزانه غذایی، یک لیوان آب بنوشید. یا می‌توانید همیشه پیش از خواب شب، یک لیوان آب بنوشید. تعریف چنین برنامه‌هایی می‌تواند به هر فردی کمک کند که این برنامه به عادت بلندمدتی تبدیل شود. 

بعد از آنکه دریافت میزان آب کافی به عادت تبدیل شد، می‌توان شروع به اندازه‌گیری کرد تا مطمئن شوید حداقل آب مورد نیاز خود را حتما طی شبانه روز دریافت کرده‌اید. برای این منظور هر فرد شیوه خاص خود را دارد و می‌تواند با یادداشت کردن یا استفاده از اپلیکیشن‌های متعدد عملکرد خود را دائما چک کند.

به طور کلی، هیدراته بودن بدن، یعنی آبرسانی کافی به بدن، بر اساس شرایط جسمانی، سبک زندگی و شرایط آب وهوایی بسیار مهم است. افرادی که عادت به نوشیدن آب ندارند، با استفاده از برنامه‌های گام به گام و آسان و پایبندی به آنها، تدریجا می‌توانند آب کافی مورد نیاز بدن خود را دریافت کنند.

پایان خبر/


زهرا کریمی 27 فوریهٔ 2024
این پست را به اشتراک بگذارید
برچسب ها
بایگانی
ورود to leave a comment
انجماد جنین برای IVF ضروری است و میزان سلامتی مادر و نوزاد را افزایش می‌دهد